Sneezers een term bedacht door Seth Godin en voor het eerst genoemd in zijn boek Unleashing the idea virus, gaat over de enthousiaste verspreiders van een verhaal over jouw product of dienst. Mensen die enthousiast zijn geworden van de ervaring met jouw bedrijf en dit graag met (veel) anderen wil delen.

Dit doe ik dus ook vaak. Het staat ook in mijn persoonlijk profiel:

een gangmaker en losmaker van het zuiverste water. Iemand die kans ziet een ander enthousiast te maken voor iets waarvoor hij zelf ook enthousiast is of zelfs hartstochtelijk mee verbonden is.

Het leuke is dat Huub Koch hiervoor een Award in het leven heeft geroepen; the original Sneezer Award.

sneezeraward1 Voeg sneezers toe aan jouw netwerk om jouw virus te verspreiden

Erg leuk is ook dat Huub al een aantal mensen heeft uitverkoren voor deze WebAward:

Veel plezier bij het ontdekken van de potentiele verspreiders van jouw virus. Zorg dat ze in je netwerk komen en maak ze enthousiast van jouw fantastische nieuwe ideeen, product, dienst, bedrijf, innovatie, oplossing….

Meer weten over Sneezer? Dan hier nog enkele links. Het boek ideavirus ligt op mijn nog te lezen stapel. Dus hopelijk komt hier over een aantal weken ook een verslag van dit boek.
Wikipedia:

Godin asserts that the only way to spread the word about an idea is for that idea to earn the buzz by being remarkable. Godin refers to those who spread these ideas as “Sneezers”, and to the ideas so spread as “IdeaViruses”.

Where do sneezers come from?:

More often than not, ideaviruses start when the early adopters are dissatisfied with some element of the experience. Pleasing customers doesn’t always lead to conversations. Delighting them, enraging them, hospitalizing them or surprising them–that’s how sneezers are born.

In That which we call viral marketing – by any other word would be just as fruitful. Chasing the Influencers By Keith Bates:

Then, from Seth Godin, of Unleashing the ldeavirus fame, comes the label Sneezers, which Seth claims are the heart of an ideavirus. In fact Sneezers are so important that they must be subdivided into Promiscuous sneezers and Powerful sneezers. Promiscuous sneezers are members of a hive (hub) who can be depended on to pass along ideas that appeal to them. Promiscuous sneezers can be persuaded to perform. They can be bought. And they are seldom highly regarded by opinion leaders but when promiscuous enough are very effective. Powerful sneezers on the other hand are above reproach. They can’t be bought, or their power diminishes.

Be Sociable, Share!
  • more Voeg sneezers toe aan jouw netwerk om jouw virus te verspreiden



Meer over Netwerk,Opmerkelijk door Erno Hannink, Bekeken 1307 Views keer.


Abonneer op de RSS feed of
ontvang gratis wekelijkse de klanten vinden en binden tips in je inbox.