Gast artikel van Florian Kwakkenbos. Florian is Small Business student aan de HU Amersfoort, .NET Web Developer en mede-eigenaar van Play4Life. Op dit moment werkt Florian aan zijn afstudeerproject bij ondernemerslog.nl om te bedenken hoe ze meer bezoekers kunnen krijgen.
Iedereen komt langzaam binnen en begroet elkaar.
Iedereen krijgt een stikker met zijn/haar naam daarop geschreven.
Even snel met iedereen bijpraten en leren kennen.
Opening door Laura
Iedereen is hier terecht gekomen door middel van Social Media, dus het werkt.
Het is de bedoeling dat iedereen zich in max 3 seconden voorstelt aan de groep. Die 3 seconden wordt dus door vrijwel niemand nageleefd. Maar uiteindelijk valt dat nog wel mee.
Social media
Schitterende annimatie over hoe je Social Media kan toepassen om zo een beeld te krijgen van wat Social Media nou precies is.
Erno Hannink legt uit wat er vandaag besproken wordt
Ray van den Bel
Onderwerp: Online netwerken
Effectief online netwerken!
- Exacte doelgroep
- Laat jezelf zien online, ben jezelf, zorg ervoor dat mensen reageren.
- Je persoonlijke positionering
Veranderingen 21e Eeuw, de ontwikkelingen van de afgelopen 10/20 jaar.
Vroeger bewoog een onderneming altijd binnen vaste lijnen/hokjes, nu komt daar verandering in.
De mogelijkheid is er om buiten die lijntjes te treden.
Iedereen gebruikt Google als centrale zoekmachine.
Echter maar 0,3 % van alle online content is te vinden via Google.
Tip: gebruik Rollyo – een zoekmachine die je op maat kunt maken.
Gerichte zoekmachine die dieper in een pagina kijkt. Via Rollyo kan je alle informatie zoeken binnen LinkedIn zonder dat je vrienden bent of ingelogd bent in LinkedIn.
Overal je gegevens bijhouden. Gebruik een centraal dashboard zoals netvibes.com Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker
Het email adres dat je publiekelijk gebruikt op het Internet:
– Gebruik alleen een Gmail of Yahoo, enz. email adres omdat deze goede spamfilters hebben.
Weergave van de ontwikkelingen toepassingen van Web 1.0 naar zelfs web 3.5
Ray heeft zelfs een model gemaakt van de mens zelf op het web (in een sociale media omgeving).
Google Phone
- GPS die verteld dat over 300meter rechts een bedrijf zit die interessant voor jouw kan zijn d.m.v. je eigen profiel met bijv. je behoeften.
- Nieuwe betaalmodellen!
- Meer dan wat nu het geval is (alleen puur zoeken via een blanke Google)
De toevoeging van bijv. GPS
Denk na over hoe je jezelf wilt presenteren op het Internet en hoe je gevonden wilt worden.
Alle info op www.onlinenetwerken.info
Cursussen, strategie en informatie
Edo van Santen
Onderwerp: Het gebruik van Internet
De ondernemers luisteren aandachtig naar Edo van Santen
Vraag gericht (praktisch)
1e vraag: Wie heeft er weleens video gekeken op Internet
2e vraag: Wie publiceert er video op Internet
3e vraag: Wie wil er video gaan publiceren
Bezoekers en de conversie naar bijv. klant
Gebruik van video: 4x zoveel bezoek en 4x zoveel conversies
Wanneer je relevante content hebt, kan het aantal bezoekers stijgen.
Video werkt daar heel goed voor.
Video moet ook leuk zijn!
Soorten video’s:
Bijv: Bedrijfspresentatie, producten, diensten, videolog, demo’s, faq’s, vacatures, workshops,elevator pitches.
Aanvulling uit het publiek: Klanten testimonials.
Zolang een video interessant is, kan hij ook lang duren.
Hoe maak je een video
Niet een dure camera kopen, tenzij het je vak is uiteraard.
Een goedkope camera is prima voor het Internet, aangezien een video op het Internet (video streaming) kwalitatief niet overeenkomt met Televisie.
Tips:
- Geluid is heel belangrijk!
- Gebruik bij het maken van een video, een externe microfoon.
- Gebruik een statief
- Let op auteursrechten
Montage
Editing en montage is een vak apart
Tip: Adobe Premiere Elements
Download of streaming
Voordeel van streaming:
– Het speelt altijd direct
– Het moment dat je stop, stopt ook het data verkeer
Waar zet je die video’s dan neer:
Bijvoorbeeld: Google video, YouTube, Zooz, veoh, blip.tv, 123video.nl, dailymotion, vimeo, streamzilla
Edo gebruikt Streamzilla
Alles is terug te vinden op zijn website
Website: TV4B.com
Discussie video kwaliteit
Gebruik van geluid bij een video is een probleem doordat bij bedrijven het geluid niet geactiveerd is.
Onderzoek heeft uitgewezen dat tussen 9 en 5 gezocht wordt naar banen.
Edo geeft aan dat ze dan als het interessant genoeg is toch ‘s avonds thuis gaan kijken naar het videootje met geluid.
Edo geeft aan dedicated video streaming in prijs nog wel meevalt: hij betaalt 175,- per maand voor dedicated video streaming bij zijn hosting
Erno Mijland
Onderwerp: Communicatie (schrijven op weblogs)
Sociale media is maatwerk in het kwadraat
Maatwerk tussen uw dienst en belangrijker tussen uw klant (3 krachtenveld).
Maat betekend in dit verband vriend. Op een vriendelijke manier de klant benaderen. Klantvriendschappelijkheid gaat een stukje verder.
Bijv. praten over hobby’s met de klant (voorbeeld moestuintjes, boontjes geplaatst)
Content wat niet direct van toepassingen is op wat het bedrijf doet, maar wat er wel voor zorgt dat er mensen op je website komen. Als je dat goed doet, heb je helemaal geen advertising meer nodig.
sociale media + content = maatwerk in het kwadraat
Voorbeeld: Slager Botje maakt overheerlijke kroketten enz.
Hij is een vakman maar is geen professionele schrijver. Hij heeft op zijn blog gevraagd aan zijn klanten of ze suggesties hebben voor het recept van ….
De beste inzendingen krijgen toegang tot een workshop ….
Met Sociale media creeer je een soort van vriendschap met de klant
Nog een voorbeeld; Mvr Huppel geeft trainingen op het gebied van gezondheid op de werkplek (bijv. houdingen achter het bureau, oefeningen, gezond eten in de kantine). Ze heeft een website waar ze dingen uit de wetenschap vertaald.
- Samen met vakgenoten een klus oppakken (via bijv. Ning)
- Ze deelt al haar bronnen
- Ze is lit van netwerk sites (plaksel.nl klussite) (ze is erg attent)
- Ze laat altijd zien dat ze haar werk leuk vind. Zowel online als offline!
Klantvriendschappelijkheid:
- Belangstelling tonen. Laten weten dat jij het weet
- Attent zijn
- Inleven in de wereld van de klant
- Vertrouwen in elkaar
Auteursrechten vs. tekst kopieren
– Je mag wel stukjes teksten kopieren met wat opmerkingen erbij
– Je mag niet integrale teksten kopieren en publiceren
Tekst van deze presentatie is te vinden op Scribd – Sociale media is maatwerk in het kwadraat
Erno Hannink
Hoe start je nou een blog
Tip: Integreer je blog in je eigen site
(Gratis) weblog aanbieders:
– blogger.com
– wordpress.com
– web-log.nl
Je start een blog in 5 minuten.
Op WordPress.org heb je de mogelijkheid om blog software te downloaden voor de intergratie in je eigen website.
WordPress.com heeft 30 verschillende vormgevingen beschikbaar voor je blog.
SXC.HU, gratis Stock foto’s voor op je blog, deskop enz.
Google denkt als hoe een gebruiker denkt, is deze informatie voor mij relevant?
De startpagina van een blog kan je op 2 manieren inrichten
- Een statische pagina met vaste content
Om bijv. bezoekers te sturen naar het juiste bericht - De laatste weblog berichten
Je wordpress blog, kan je uitbreiden met toevoegingen, wel tegen betaling.
Een blog opzetten kan iedereen alleen, wat dan?
Met bijv. Google Reader kan je feeds van blogs toevoegen.
Op deze manier hoef je niet alle losse websites te bezoeken, opzoek naar interessante informatie.
Sanne Roemen is verteld veel over RSS en hoe je daarmee moet omgaan
http://www.commoncraft.com/show Super makkelijke eenvoudige weergave van technische toepassingen van Social Media
Meer informatie over bloggen of wil je de nieuwsbrief ontvangen: www.ernohannink.nl
Laura Babeliowsky
Alles over ezines!
Waarom is het belangrijk om een ezine (online/mail nieuwsbrief) te hebben?
Follow-up: Gemiddeld na 10/11 keer contact, koopt iemand pas wat van je.
Ezine is de beste en goedkoopste toepassing hierop.
Ezine of blog?
Voordelen blog:
– Frequentie ligt vaak hoger.
– Mogelijkheid tot interactie
– Vindbaarheid op Internet
Weblogs zijn alleen heel erg passief
Een ezine heeft veel meer conversie door de meer persoonlijke benadering.
Tip: doe allebei, de meeste kansen!
Succesfactoren van een eZine
– Kwaliteit van je lijst
Doelgroep bepalen is heel erg belangrijk!
Vraag toestemming!!
Nodig bijvoorbeeld al je contacten uit om zich aan te melden aan jouw nieuwsbrief.
– Frequentie
Om de 2 weken, dan creeer je de meeste aandacht
– Goede content
Zorg voor een specialisme dat heel scherp is, zorg ervoor dat je interessant bent
Marketing is mensen aanzetten tot actie (bijv. reageren op de weblog)
Email mij, bel me op, verspreid mijn nieuwsbrief
– 75 % inhoud, 25 % promotie
De titel moet heel goed zijn, zorg ervoor dat deze zoveel mogelijk nieuwschieriheid oproept
Schrijf over de problemen van klanten, maak ze bewust over jouw kennen en kunnen, koppel een interactie aan je bericht.
Het is ook heel belangrijk om te schrijven over jezelf
Anna-Maria Giannattasio
Onderneming: Puur Amsterdam
Over Social Media (ervaringsdeskundige) in de praktijk!
Anna-Maria heeft alles al doorgemaakt met Social Media.
Wat zijn de voorouders van Social Media?
- Ons kent ons
- Goodwill
- Telefoon
- Fax
- Brochures
- Netwerken
- Beurzen
- Brieven
Leukste klanten aan overgehouden - Adverteren
En nu met Social Media:
- Internet
- Fax
- Life Blog
- Bedrijfsblog
- Flick en YouTube
- Beurzen (wel op een andere manier, zoals SME08)
- Netwerkmomenten IRL (In Real Life)
- Hyves
Is het beter?
Ja:
- Je hoeft niet meer te adverteren in de Gay Krant.
- Het is directer en je hebt veel meer zelf in de hand.
- Het werkt en er is meer transparantie (vanuit het hart schrijven), het bericht met aankomen bij de mensen.
- Je bereikt je klanten sneller en de klant jouw.
- Evenementen blijven langer actief (foto/film)
- Eerder contact met zielsverwanten
- Je netwerk is veel gerichter.
Nee:
- Ruis
- Wat is echt??
- Horizon vernauwing
- De tijd tikt door (lifehacking.nl)
Anna-Maria werkt veel met Tags op haar website.
Bij ieder bericht omschrijft ze tags die in de tagcloude worden weergegeven.
Twitter
Hard core Social Media
Twitter is direct toegankelijk via je mobiel.
Je kan middels korte berichten kan laten zien waar jij mee bezig bent.
Mensen kunnen daar dan weer op reageren, enz.
Alle nieuwe ontwikkelingen komen voorbij op twitter, het zijn een soort feestbeest achtige types die via twitter communiceren.
Social Media is slechts een onderdeel van je bedrijf.
Het is niet de core business, maar slechts een aanvulling.
Ronald van den Hoff
Seats2Meet.com
MeetingPlaza.nl
Mindz.nl
Sociale Netwerk van Ondernemers
Literatuur tips:
– Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant (aff)
– The New Age of Innovation: Driving Cocreated Value Through Global Networks (aff)
Het creeeren van nieuwe markten zonder concurrentie.
Hoe bereik je de mensen nog eigenlijk vandaag de dag.
Op de Web1.0 gegevens verzamelen van de gebruikers, kan je uiteindelijk niets mee doen.
Door op de Web2.0 manier te werken, krijg je nuttige feedback.
– Event driven communication
– Blogs, reviews, enz.
MeetingPlaza en Quetion Plaza -> Vergadermarkt (54 man personeel)
Oplossing: Seats2meet.com (6 man personeel)
– Geen vergaderzalen maar vergaderstoelen
– Geen uniforme voorwaarden (je kunt altijd annuleren)
Er is toch genoeg last minute traffic (maar dit kan alleen doordat het op een internet communicatie systeem draait)
– 24/7 Toegankelijk met alle mogelijkheden (eigen profiel, enz.)
Zelfs mogelijk om bijv. butlers bestellen
– Zalen afgestemd op gebruik
– Suppliers halen zelf bestellingen op !!
– Communicatie via Sociale Media
Online presence / personal branding
Buzz
Sociaal netwerk “frisinjehoofd” (zelf opgezet)
Reviews
MeetingReviews.com (zelf opgezet)
Ronald van den Hoff blog
– Persoonlijke blog
– Eigen mensen bloggen ook mee
– Hele organisatie komen bij elkaar op die blog en vertellen verhalen (story telling)
Zorgt voor positieve verhalen over de organisatie
Alles bij elkaar een BlogoSphere
– Ook nog wat sites aangemeld waar hij blogt
– Door ook op andere blogs te bloggen creeër je lezers voor op je eigen blog
– Positisionering / naamsbekendheid (branding)
Fris in je hoofd.nl (2 man personeel)
– Om met de markt te communiceren
Corporate bookers
Leveranciers
Mogelijk nieuwe doelgroepen
– Bijv. Events enz.
– Ongevraagd krijg je input en medewerking
– Foto contest
(mensen gaan vrienden vragen om op hem/haar te stemmen, maar daar moet je wel eerst voor aangemeld zijn)
– Profielen corporate bookers
– Fris in je hoofd Event
– Niet commercieel bedoeld
Mindz.com (3 managers)
– Gericht op de free agents (zzp’ers) en aan de andere kant de corporations
Aan de ene kant gaat het om de sociale interactie met de mensen en aan de andere kant gaat het om het commerciele doel met diezelfde mensen!
Wat werd er gezegd op Twitter tijdens en na het event
Zie ook het online netwerk van het Social Media Event
Foto’s
Het merendeel van de foto’s zijn gemaakt door Henk-Jan Winkeldermaat van PunkMedia.
Zie hier Henk-Jan in actie (rechts).
Foto: Anna-Maria (@Puur)
Foto sets van dit evenement:
Erno Mijland op Flickr – Social Media Event (SME08)
Henk-Jan Winkeldermaat op Flickr – Social Media Event (SME08)
Anna-Maria als Puur Amsterdam Evenementen op Flickr – Social Media Event Utrecht 2008
Florian Kwakkenbos: gastblogger
foto: Erno Mijland
Dank je wel Florian voor het verslag dat ik heb aangevuld met de foto’s via Flickr en presentaties via SlideShare
Meer verslagen en andere zaken gemarkeerd met SME08 op del.ico.us
Reacties van de deelnemers
Enkele reacties van de deelnemers via het forum op de Ning socialemediaevent
Annelies:
Het was een geslaagde dag voor mij. Ik heb veel relevante informatie ontvangen. De onderwerpen waren interessant en divers.
De locatie was prettig centraal en de lunch uitstekend.
Het evenement was de moeite waard voor mij….
Lia:
…Ik vond het middagprogramm heel sterk met Anne-marie die zo vol energie en lachend haar verhaal vertelde.
Ronald van den Hoff was ook ijzersterk want ik kende zijn producten en diensten maar niet hoe sterk zijn e-marketing was en dat hij daarachter zat.
Locatie was prima: eten helemaal geweldig.
Peter:
Met veel plezier kijk ik terug op SME 08. Ik heb er erg veel aan gehad en hoop er in de toekomst mijn voordeel mee te doen. Inhoudelijk zat het goed in elkaar. Er was een goede variatie aan onderwerpen en sprekers, de locatie was uitstekend met heerlijke hapjes….
Vera:
Met een hoofd vol informatie en enthousiasme naar huis gegaan en de volgende dag al aan de slag gegaan. Het is veel om te verwerken. Ik bedenk me dan aan het feit dat Rome ook niet in één dag is gebouwd.
Erno, petje af voor de organisatie.
Ik had je nog beloofd om te bellen, dit gaat ook gebeuren, maar ik zit midden in een verhuizing. Ik bel je maandag, dan ben ik over.
Groeten,
Debbie
Dank je wel.
Veel plezier bij de verhuizing en ik spreek je volgende week.
[…] nieuwsbrief met tips over hoe klanten te krijgen via internet. Dank voor je bezoek!Op ons eigen Social Media Event (SME08) in juni was hij aanwezig en nu organiseerd Peter Desmyttere zelf een interessant congres. […]
[…] oktober 2008 Antwerpen door Erno Hannink. Volg hem op Twitter hier Deel jouw mening! Op ons eigen Social Media Event (SME08) in juni was hij aanwezig en nu organiseerd Peter Desmyttere zelf een interessant congres. […]