Een week geleden kwam ik het leuke artikel van Boris tegen waarin hij 10 tips geeft over hoe je een domeinnaam kunt vinden.
- Verzamel veel vergelijkbare woorden – brainstorm om een lijst te maken van ongeveer 100 woorden.
- Pak een woordenboek en een naald – ga met de naald naar een pagina (ogen dicht), een kies zomaar een woord op deze pagina. Doe dit 10 keer.
- Gebruik niet je browser om te controleren op beschikbaarheid – gebruik bijvoorbeeld InstantDomainSearch.com and Nameboy.com om beschikbaarheid te controleren.
- Verzin je eigen woorden – maak combinaties van bestaande woorden.
- Haal inspiratie van anderen – kijk naar bekende namen en plak het achterste of voorste deel aan jouw woord.
- Koop een bestaande domein – er zijn veel domeinnamen al geregistreerd, maar worden lang allemaal niet gebruikt. Je kunt deze ook kopen bijvoorbeeld bij Sedo.com.
- Loop door een winkel, bibliotheek, supermarkt voor inspiratie en ideeen – loop door de gangpaden en schrijf woorden en namen op die je opvallen.
- Vertaal naar een andere taal – vertaal een bekend woord naar een andere taal; Spaans, Frans, Latijn…
- Verwijder klinkers – door het verwijderen van klinkers krijg je grppige niwe wrden.
- de laatste tip vond ik echt grappig. Met name omdat de naam van zijn huidige site ook daadwerkelijk door zijn moeder is bedacht. Dus tip 10 = bel je moeder. Bomega is een samenvoeging van Boris en mega veel geld dat hij zal gaan verdienen. En dat van zijn moeder :o).
Dit is een mooie lijst om tot een nieuwe bedrijfsnaam en/of domeinnaam te komen.
Waarom het vinden van een domeinnaam zo belangrijk is verteld Seth Godin in The new rules of naming. Het artikel van Seth was voor mij de basis voor het zoeken en bedenken van namen voor een aantal van mijn blogs. Nameboy speelde hierbij een grote rol.
Via Ron Simon’s blog kwam ik vandaag op de Merknaam generator. Zojuist even wat geprobeerd en ik heb al hele interessante namen voorbij zien komen. Je kunt ook direct testen of ze als domein beschikbaar zijn.
Merknaam generator van Lightsphere
Wel/niet off-topic: The Generator Blog (http://generatorblog.blogspot.com/), vol met handige ‘generatoren’.
Ha, Lode deze is echt goed. Ik heb al veel lol gehad met de verschillende generatoren. De Name generator staat er ook tussen. Dank voor de aanvulling.
altijd handig
Wat me wel opvalt aan deze tips is dat de marketing-invalshoek echt totaal ontbreekt! Je hebt toch een doel met je bedrijf? Je wilt toch een bepaalde positie in de markt veroveren? Je bedrijfsnaam is het meest gebruikte en stabiele onderdeel van je bedrijfscommunicatie.
Tip 0 dus bij deze: bedenk eerst wat je met je bedrijf wilt betekenen en voor wie en waarom je anders bent dan andere aanbieders.
En tip 11: kijk eens op http://www.globrands.nl 😉
goeie tips
daar kan ik wel wat mee bedankt.