Het is al weer enkele dagen geleden, donderdag 18 september mocht ik aanwezig zijn bij Eday 2008; Open Up. De verhalen waar ik het meest van genoten heb waren van Dan Lyons, Marc Canter en Lawrence Lessig. Zie hieronder waarom.
Crowdsourcing – Jeff Howe
De opening van eDay werd verzorgd door Jeff Howe van Wired, de bedenker van de term ‘crowdsourcing‘ (Wikipedia). Twee jaar geleden (juni 2006) verscheen zijn Wired-artikel The Rise of Crowdsourcing en begin september verscheen in Europa ook zijn boek Crowdsourcing: How the Power of the Crowd is Driving the Future of Business (aff).
Dat crowd sourcen neemt hij soms misschien iets te serieus want zijn reis van Londen naar Amsterdam was ook met behulp van de crowds. Daardoor had hij uiteindelijk maar 1,5 uur geslapen de nacht voor deze keynote. En dat was te merken. Het verhaal dat hij vertelde was wat warrig maar de voorbeelden die hij noemde waren interessant.
Nadat hij zich hersteld had, omdat hij niet lekker werd op het podium, kwam het verhaal niet echt uit de verf. Hij noemde 3 verschillende uitgangspunten voor crowdsourcing en gaf daarbij een voorbeeld; democracy, openess en diversity. Ofwel democratisch, openheid en diversiteit.
Democratisch
Zijn eerste voorbeeld ging over Threatless. Opgezet door een paar ontwerpers die meededen aan een online wedstrijd. Ze vroegen zich af of ze niet continue dit soort online wedstrijden konden organiseren.
Op Threadless.com kunnen ontwerpers hun designs uploaden voor t-shirts. Als bezoeker kun je dan stemmen op verschillende designs en ook nog aangeven of je het ontwerp zou kopen op een t-shirt. De beste ontwerpen komen in de shop en kun je kopen.
Voordeel: altijd nieuwe ontwerpen, ze hoeven geen gespecialiseerd personeel aan te trekken. De community levert ontwerp, stemt, koopt t-shirts en maakt reclame. Het bedrijf heeft nooit een cent aan reclame uitgegeven. Omzet 2007 ongeveer 30 miljoen dollar met een winstmarge van 35%!
Openheid
iStockphoto is in 2000 gestart met alleen maar fotografen die foto’s met elkaar deelden. Toen ze in 2002 de hosting kosten niet meer konden betalen hebben ze het opgesteld voor het publiek, voor $ 0,25 kon je een foto downloaden. Zo kon je als gebruiker plotseling mooie stockfoto’s vinden voor weinig geld en als fotograaf kon je ineens wat gaan verdienen met je foto’s.
Een business van US$ 2 miljard is door crowdsourcing plotseling op de kopt gezet. Getty Images heeft iStockphoto in 2006 gekocht (US$ 50 miljoen), in 2007 had iStockphoto een omzet van US$ 72 miljoen.
Diversiteit
Het open innovatieplatform InnoCentive is volgens Howe het voorbeeld van diversiteit. Leden ervan kunnen bijdragen aan het oplossen van problemen uit allerlei disciplines. Het netwerk bestaat inmiddels uit meer dan 160.000 mensen (’solvers’). Vaak gaat het hier om mensen die met pensioen zijn gegaan of in een ander werkveld terecht zijn gekomen.
De succesratio is in korte tijd sterk gestegen: een op de drie problemen wordt opgelost, vaak gaat het daarbij om problemen die grote R&D-ondernemingen niet op konden lossen. Denk daarbij ook aan ondernemingen als P&G waar 9.000 researchers werken.
Verder noemt hij Dell als voorbeeld van een bedrijf dat zelf enorm is veranderd door crowdsourcing toe te passen. Dell gebruikt de ideeen die populair worden op Dell IdeaStorm. Ondertussen staan er al ruim 10.000 ideeen op deze site. Ideeen bedacht, uitgewerkt en gepromoot door de community.
Het antwoord ligt in de crowd, het is een kwestie van goed verbinden om het antwoord ook te kunnen vinden.
Fake Steve Jobs – Dan Lyons
Dan volgt Dan Lyons. Een heel ander verhaal. Erg leuk hoe Dan zijn verhaal vertelt over hoe hij (wat naief) aan de Fake Steve Jobs begon. Overigens is sinds juli dit blog gestopt en over gegaan naar de Real Dan, met nog steeds heel veel Apple verhalen.
Lyons verteld hoe ze als journalisten lachten om de andere branches die op de kop worden gezet door internet. Totdat hun eigen branche onder druk komt te staan, blogs zetten alles op de kop. Bang als hij is om zijn goed betaalde baan als tech journalist te verliezen, wil hij bij de online afdeling van Forbes. Dat mocht niet.
Zo besloot hij om een CEO blog te starten. Als journalist krijg je toch al vaak ‘No comment.’ te horen. Terwijl je wel regelmatig een mening hebt over een onderwerp, ben je redelijk gebonden aan (ongeschreven) regels.
Hij bedacht dat je als CEO blogger kon schrijven wat je wilde. Welke CEO-er is nu bijzonder, excentriek en opvallender dan Microsoft? Steve Jobs. Zo is The Secret Diary of Steve Jobs gestart. Hij ontdekte hoe eenvoudig het was een blog te starten en dat je veel makkelijker dingen kon opschrijven als blogger dan als journalist.
Na een maand wilde hij eigenlijk stoppen maar ontdekte dat al redelijk veel mensen het blog lazen. Steeds meer mensen gingen reageren. Er ontstonden nieuwe fake personages in de reacties, die met elkaar discussieerden. Mensen hebben nu eenmaal de behoefte om zich te uiten.
Mensen uit community ging afbeeldingen insturen, die Dan regelmatig plaatste. De participatie van de lezers maakten het blog tot een succes. Ondertussen is Lyons van Forbes over gegaan naar Newsweek, en gestopt met het dagboek van Steve Jobs.
Hij eindigt met een serie erg grappige afbeeldingen die hij als blogger wel kan plaatsen maar als serieuze tech journalist niet kan publiceren.
Customer Service volgens Zappos – Brian Kalma
Brian Kalma van Zappos verteld een wat droog verhaal en volgt daarbij de sheets. Vond ik wel een beetje jammer, want over Zappos had ik al veel gehoord en ben er erg enthousiast over.
De eerste keer dat ik hoorde over de bijzondere service van Zappos was toen ik dit artikel las I Heart Zappos van Zaz Lamarr op haar persoonlijke blog. Een erg mooi verhaal over de persoonlijke aandacht van Zappos, na het overlijden van haar moeder. Geen wonder dat je dan eindigt met “IF YOU BUY SHOES ONLINE, GET THEM FROM ZAPPOS.”
Niet vreemd dat deze persoonlijke aandacht uiteindelijk ook iets oplevert. In 2008 een omzet (naar verwachting) van US$ 1 miljard, 8 miljoen pageviews per dag. Alle online artikelen, meer dan alleen schoenen, zijn op voorraad. Alle artikelen worden bij binnenkomst gefotografeerd (12.000 per dag).
De 3 belangrijkste dingen:
- Customer Service: wat klanten als eerste zien (free shipping, free return, 1-800 op alle pagina’s)
- Customer Service: wat klanten ervaren (verrassing upgrade naar gratis over-night shipping, altijd behulpzaam ook al kun je zelf niet leveren)
- Customer Service: wat ze intern doen (geen verkoop targets voor mensen aan de telefoon, alle producten op voorraad, 5 weken training in cultuur… aan de telefoon)
Wat opvalt is dat iedereen een 5 weken durende training krijgt waarbij echt iedereen start aan de telefonische helpdienst en in de opslag werkt. Na de 5 weken krijg je US$ 2.000 geboden als je niet bij Zappos start. Ze willen er zeker van zijn dat het je niet om het geld gaat. Wat ik dan weer opvallend vond, ze betalen het minimum loon in de opslag (warehouse).
De 4 dingen die er toe doen om een merk te bouwen:
- Visie
- Klanten komen terug
- Transparantie; blogs, Twitter, Zappos.tv, Facebook…
- Cultuur; je kunt gratis het cultuur boek krijgen
Meer over Zappos:
I Heart Zappos
Employee Innovator Runner-up: Zappos
How I Did It: Tony Hsieh, CEO, Zappos.com
How Zappos became No. 1 in online shoes
Tweets over Zappos
eDay08: Zappos maakt van Service een Businessmodel
eDay 2008: Interview Brian Kalma (Zappos.com)
Open is the new black – Marc Canter
De presentatie van Marc Canter is zoals gewoonlijk vol energie en emotie. Regelmatig roept hij “Open is the new Black“. Daarmee bedoelt hij dat alle grote online netwerken elkaar volgen en het netwerk open stellen. Het begon met Facebook die voor 98% open ging, daarna volgde MySpace, MircoSoft, Google…
Lees ook zijn boek (contents online) How to build the Open Mesh; boek te bestellen via blurb.
De Open Mesh Architectuur bestaat uit:
- ID, persona, groepen, social graphs
- Aanhoudende alomvertegenwoordigde inhoud (content)
- Gestructureerd inhoud
- Live web (real-time)
- Nieuwe middelen (tools)
- herbruikbare user interface objecten
- infrastructuur
- Onderliggende structuur
- Marktplaats
- Standaards
Interview met Marc Canter van vorig jaar door Rebecca Rijnders.
Nanotechnologie – Dave Blank
Op de een of andere manier heb ik hier weinig aantekeningen gemaakt, en ook geen foto’s. De presentatie was zeer boeiend met veel voorbeelden van wat je met nanotechnologie allemaal kunt.
Blank sprak eerder dit jaar al op Pinc en LowLands
Bekijk de mogelijkheden vanaf dia 21 in deze presentatie:
Innovatie in de praktijk – Han Gerrits
Aansluitend heb ik me gemeld voor de MBA cross media in one hour. In de introductie vertelde hij dat dat natuurlijk niet kan; een MBA cross media in 1 uur waar ze normaal 2 jaar over doen. Dus ging het eigenlijk alleen over innovatie; Han Gerrits is van de Innovation Factory.
Wat is innovatie?
Het zijn eigenlijk 3 activiteiten die na elkaar komen:
- inventie – uitvinders die gaan voor de materie, niet zakelijk
- innovatie – kleine bedrijven die de inventie verkoopbaar maken. Startups die de kansen zien.
- diffusie – het aanbieden en ondersteunen over de wereld – grote ondernemingen.
Een voorbeeld van een bedrijf die dit goed doet is Cisco; 25% eigen innovatie en 75% inkoop of overname van innovaties.
Innovatief zijn is gewoon meer proberen en leren van de (negatieve) ervaringen. Waarom is innovatie dan toch zo moeilijk; technologie, klanten en organisatie.
- technologie – hoe knap je ook bent, hoe slim je experts ook zijn; technologie is moeilijk te voorspellen.
- klanten – bij echte vernieuwing (nieuwe technologie) kun je geen marktonderzoek doen. De klant kan zich nog geen voorstelling maken.
- Organisatie – de valkuilen van de organisatie zijn:
- te laat instappen
- vasthouden aan het bekende
- gaan er niet echt voor
- gebrek aan doorzettingsvermogen
Gerrits geeft aan dat een Wiki een mooi middel is om innovatie te stimuleren. Je kunt het stilletjes op de achtergrond starten. Niemand heeft er eigenlijk last van. Als je voldoende mensen hebben die meedenken is het niet meer te stoppen. Genereer vooral zoveel mogelijk ideeen, was nog een tip.
De trends voor entrepreneurs – Julie Meyer
Julie Meyer van Ariadne Capital – een van de meest inlvoedrijkste vrouwen in Europa had het moeilijk op het podium. Haar verhaal stond als een huis, maar ze had last van een allergie en het geluid van haar microfoon viel regelmatig weg.
De belangrijkste trends voor entrepreneurs in 2008
Uit haar presentatie.
Ook zeer interessant uit de presentatie:
- Spinvox (Voice to content) – al 6 miljoen gebruikers. Ziet er goed uit, nog niet in NL.
- de financiering van entrepreneurs is in Europa het grootste probleem – verbetert wel.
Remix – Lawrence Lessig
Dan de adembenemende, gestroomlijnde presentatie van Lawrence Lessig (bio oa Creative Commons). Het verhaal is te mooi om ondertussen ook nog notities te maken.
Hier een video van TED november 2007. Veel punten uit de presentatie vonden we ook weer terug afgelopen donderdag. Maar het was bijzonder om het live mee te maken en te zien hoe bijzonder de ideeen en presentaties van Lessig zijn. Geniet en leer over de nieuwe Remix generatie. De generatie die iets anders denkt bij copyrights.
Zie ook het verslag op Dutch Cow Girls van Marjolijn; eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur
Meer weten over Lessig? lees zijn blog.
Website van het jaar 2008
Tja, de bekendmaking van de ‘website van het jaar’ heb ik niet echt meegemaakt, maar in de hal hoorden we dus dat het Hyves is geworden.
Met 71.371 stemmen had Hyves voldoende stemmen voor No1, gevolgd door Marktplaats (46.411 stemmen) en Google (44.410 stemmen – winnaar 2007). In totaal werd er 1.175.421 gestemd op de 140 websites die waren verdeeld over 14 categorieën.
Meer foto’s van eDay
Andere verslagen over eDay online:
- Jeff Howe (Wired) opent eDay 2008
- Jeff Howe (Wired): Je klanten weten en kunnen meer dan jij
- Fake Steve Jobs praat over zijn succes
- Zappos maakt van Service een Businessmodel
- Rhinofly over online arbeidscommunicatie
- Blyk dubbel over eerste doelstellingen heen
- Joris van Heukelom neemt Oude Marketeers op de hak
- Kicking off with the zealous advocate of Crowd Sourcing
- WEbook publiceert eerste boeken
- 15 miljoen downloads om TomToms te personaliseren
- Hyves uitgeroepen tot Website van het Jaar
- eDay-verslag David Huizer (InCT)
- Emerce eDay: Pitchen voor Marketingfacts
- eDay 2008: Interview Brian Kalma (Zappos.com)
- eDay editie 2008: open up!
- 5 x ‘Open Up’ gehoord op eDay
- Interview Gert Jaap Schoppink (COO Ilse Media) over BT
- Joris van Heukelom over de toekomst van Ilse Media
- eDay verslag Innovation Factory
- Eerste eDay Jeroen Mirck
- Emerce eDay congres Open Up
- eDay 2008 – Innovation Factory blog
- Larry Lessig at Emerce eDay
Hopelijk krijg ik volgend jaar weer de gelegenheid om te gaan.
Dank je wel Rebecca!
[…] Jeff Howe (Wired): Je klanten weten en kunnen meer dan jij Jeff Howe (Wired) opent eDay 2008 Kicking off with the zealous advocate of Crowd Sourcing Fake Steve Jobs praat over zijn succes Zappos maakt van Service een Businessmodel Rhinofly op eDay radio! Rhinofly over online arbeidscommunicatie Blyk dubbel over eerste doelstellingen heen WEbook publiceert eerste boeken 15 miljoen downloads om TomToms te personaliseren Joris van Heukelom neemt Oude Marketeers op de hak eDay verslag Innovation Factory eDay-verslag David Huizer (InCT) Eerste eDay Jeroen Mirck Emerce eDay: Pitchen voor Marketingfacts Hyves uitgeroepen tot Website van het Jaar eDay verslag Erno Hannink Enthousiasmeren […]
Dank je voor dit uitgebreide verslag Erno! Was er helaas niet bij, dus zo’n uitgebreide samenvatting is dan meer dan welkom
Timan, blij dat je het leuk vond.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide rapport! Ik had mijn Eday kaartje aan iemand gegeven die heeeeel graag daar naartoe wilde 🙂