×

Ontdek!

Facebook for Your Business Webinar met Erno Hannink. 90 minutes webinar Meld je nu aan.

Klanten via internet boek

Mijn boek 'Laat de klant naar jou komen' is te bestellen via Managementboek.nl
Of download de gratis PDF de 30 minuten versie van het boek Laat de klant naar jou komen - klanten krijgen via internet voor de ZZP-ers - Erno Hannink

Events

Over


erno hannink

Welkom op dit blog. Enthousiast schrijf ik hier over mogelijkheden om online klanten te vinden en te binden.

Ik help zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten krijgen. Lees hier meer over mijn diensten.

Mede-organisator van het Social Media Event 9 juni (SME11) en WordCampNL.

Over deze onderwerpen geef ik ook regelmatig lezingen en workshops. Daarnaast doe ik live verslag van verschillende evenementen via blogs en Twitter.

Meer weten? Neem contact op of kijk op mijn site, mijn profiel op LinkedIn of op Facebook.

RSS ErnoHannink.nl

  • Meer resultaat met meer aandacht in de media – Janneke van Heugten
  • Social Funnel Case Study #ORCS 46 –
  • The Story Drive framework for more impact with your business – Bernadette Jiwa

RSS ErnoHannink.com

  • School not for startups by Seth Godin
  • Proposal for a manifesto
  • Connection Hyperinflation – where’s the value? – Tan Lam #TSC13

RSS Mijn boek

  • Jenny van Rooij over Laat de klant naar jou komen – 30-minutenversie
  • Social Media Boekentip van Marvin de Reuver
  • Kies je doelgroep al in de advertenties

SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!
  • Home
  • Over
    • Bronnen
  • Archief
  • Gratis nieuwsbrief
  • Contact
  • LOGIN
  • SUPPORT

Enthousiasmeren

  • Home
  • gehoord
  • eDay 2008 – Open Up verslag
23 April 2018

eDay 2008 – Open Up verslag

eDay 2008 – Open Up verslag

by Erno Hannink / 25 September 2008 / Published in gehoord, trends

Michiel Frackers opent eDayHet is al weer enkele dagen geleden, donderdag 18 september mocht ik aanwezig zijn bij Eday 2008; Open Up. De verhalen waar ik het meest van genoten heb waren van Dan Lyons, Marc Canter en Lawrence Lessig. Zie hieronder waarom.

Crowdsourcing – Jeff Howe

De opening van eDay werd verzorgd door Jeff Howe van Wired, de bedenker van de term ‘crowdsourcing‘ (Wikipedia). Twee jaar geleden (juni 2006) verscheen zijn Wired-artikel The Rise of Crowdsourcing en begin september verscheen in Europa ook zijn boek Crowdsourcing: How the Power of the Crowd is Driving the Future of Business (aff).

Jeff Howe @eday crowdsourcingDat crowd sourcen neemt hij soms misschien iets te serieus want zijn reis van Londen naar Amsterdam was ook met behulp van de crowds. Daardoor had hij uiteindelijk maar 1,5 uur geslapen de nacht voor deze keynote. En dat was te merken. Het verhaal dat hij vertelde was wat warrig maar de voorbeelden die hij noemde waren interessant.

Nadat hij zich hersteld had, omdat hij niet lekker werd op het podium, kwam het verhaal niet echt uit de verf. Hij noemde 3 verschillende uitgangspunten voor crowdsourcing en gaf daarbij een voorbeeld; democracy, openess en diversity. Ofwel democratisch, openheid en diversiteit.

Democratisch
Zijn eerste voorbeeld ging over Threatless. Opgezet door een paar ontwerpers die meededen aan een online wedstrijd. Ze vroegen zich af of ze niet continue dit soort online wedstrijden konden organiseren.

Op Threadless.com kunnen ontwerpers hun designs uploaden voor t-shirts. Als bezoeker kun je dan stemmen op verschillende designs en ook nog aangeven of je het ontwerp zou kopen op een t-shirt. De beste ontwerpen komen in de shop en kun je kopen.

Voordeel: altijd nieuwe ontwerpen, ze hoeven geen gespecialiseerd personeel aan te trekken. De community levert ontwerp, stemt, koopt t-shirts en maakt reclame. Het bedrijf heeft nooit een cent aan reclame uitgegeven. Omzet 2007 ongeveer 30 miljoen dollar met een winstmarge van 35%!

Openheid
iStockphoto is in 2000 gestart met alleen maar fotografen die foto’s met elkaar deelden. Toen ze in 2002 de hosting kosten niet meer konden betalen hebben ze het opgesteld voor het publiek, voor $ 0,25 kon je een foto downloaden. Zo kon je als gebruiker plotseling mooie stockfoto’s vinden voor weinig geld en als fotograaf kon je ineens wat gaan verdienen met je foto’s.

Een business van US$ 2 miljard is door crowdsourcing plotseling op de kopt gezet. Getty Images heeft iStockphoto in 2006 gekocht (US$ 50 miljoen), in 2007 had iStockphoto een omzet van US$ 72 miljoen.

Diversiteit
Het open innovatieplatform InnoCentive is volgens Howe het voorbeeld van diversiteit. Leden ervan kunnen bijdragen aan het oplossen van problemen uit allerlei disciplines. Het netwerk bestaat inmiddels uit meer dan 160.000 mensen (’solvers’). Vaak gaat het hier om mensen die met pensioen zijn gegaan of in een ander werkveld terecht zijn gekomen.

De succesratio is in korte tijd sterk gestegen: een op de drie problemen wordt opgelost, vaak gaat het daarbij om problemen die grote R&D-ondernemingen niet op konden lossen. Denk daarbij ook aan ondernemingen als P&G waar 9.000 researchers werken.

Verder noemt hij Dell als voorbeeld van een bedrijf dat zelf enorm is veranderd door crowdsourcing toe te passen. Dell gebruikt de ideeen die populair worden op Dell IdeaStorm. Ondertussen staan er al ruim 10.000 ideeen op deze site. Ideeen bedacht, uitgewerkt en gepromoot door de community.

Het antwoord ligt in de crowd, het is een kwestie van goed verbinden om het antwoord ook te kunnen vinden.

Fake Steve Jobs – Dan Lyons

Dan volgt Dan Lyons. Een heel ander verhaal. Erg leuk hoe Dan zijn verhaal vertelt over hoe hij (wat naief) aan de Fake Steve Jobs begon. Overigens is sinds juli dit blog gestopt en over gegaan naar de Real Dan, met nog steeds heel veel Apple verhalen. Fake Steve Jobs - Dan Lyons @eday
Lyons verteld hoe ze als journalisten lachten om de andere branches die op de kop worden gezet door internet. Totdat hun eigen branche onder druk komt te staan, blogs zetten alles op de kop. Bang als hij is om zijn goed betaalde baan als tech journalist te verliezen, wil hij bij de online afdeling van Forbes. Dat mocht niet.

Zo besloot hij om een CEO blog te starten. Als journalist krijg je toch al vaak ‘No comment.’ te horen. Terwijl je wel regelmatig een mening hebt over een onderwerp, ben je redelijk gebonden aan (ongeschreven) regels.

Hij bedacht dat je als CEO blogger kon schrijven wat je wilde. Welke CEO-er is nu bijzonder, excentriek en opvallender dan Microsoft? Steve Jobs. Zo is The Secret Diary of Steve Jobs gestart. Hij ontdekte hoe eenvoudig het was een blog te starten en dat je veel makkelijker dingen kon opschrijven als blogger dan als journalist.

Na een maand wilde hij eigenlijk stoppen maar ontdekte dat al redelijk veel mensen het blog lazen. Steeds meer mensen gingen reageren. Er ontstonden nieuwe fake personages in de reacties, die met elkaar discussieerden. Mensen hebben nu eenmaal de behoefte om zich te uiten.

Mensen uit community ging afbeeldingen insturen, die Dan regelmatig plaatste. De participatie van de lezers maakten het blog tot een succes. Ondertussen is Lyons van Forbes over gegaan naar Newsweek, en gestopt met het dagboek van Steve Jobs.

Hij eindigt met een serie erg grappige afbeeldingen die hij als blogger wel kan plaatsen maar als serieuze tech journalist niet kan publiceren.

Customer Service volgens Zappos – Brian Kalma

Brian Kalma van Zappos verteld een wat droog verhaal en volgt daarbij de sheets. Vond ik wel een beetje jammer, want over Zappos had ik al veel gehoord en ben er erg enthousiast over.Brian Kalma Zappos @eday - Service as a business model

De eerste keer dat ik hoorde over de bijzondere service van Zappos was toen ik dit artikel las I Heart Zappos van Zaz Lamarr op haar persoonlijke blog. Een erg mooi verhaal over de persoonlijke aandacht van Zappos, na het overlijden van haar moeder. Geen wonder dat je dan eindigt met “IF YOU BUY SHOES ONLINE, GET THEM FROM ZAPPOS.”

Niet vreemd dat deze persoonlijke aandacht uiteindelijk ook iets oplevert. In 2008 een omzet (naar verwachting) van US$ 1 miljard, 8 miljoen pageviews per dag. Alle online artikelen, meer dan alleen schoenen, zijn op voorraad. Alle artikelen worden bij binnenkomst gefotografeerd (12.000 per dag).

De 3 belangrijkste dingen:

  1. Customer Service: wat klanten als eerste zien (free shipping, free return, 1-800 op alle pagina’s)
  2. Customer Service: wat klanten ervaren (verrassing upgrade naar gratis over-night shipping, altijd behulpzaam ook al kun je zelf niet leveren)
  3. Customer Service: wat ze intern doen (geen verkoop targets voor mensen aan de telefoon, alle producten op voorraad, 5 weken training in cultuur… aan de telefoon)

Wat opvalt is dat iedereen een 5 weken durende training krijgt waarbij echt iedereen start aan de telefonische helpdienst en in de opslag werkt. Na de 5 weken krijg je US$ 2.000 geboden als je niet bij Zappos start. Ze willen er zeker van zijn dat het je niet om het geld gaat. Wat ik dan weer opvallend vond, ze betalen het minimum loon in de opslag (warehouse).

De 4 dingen die er toe doen om een merk te bouwen:

  1. Visie
  2. Klanten komen terug
  3. Transparantie; blogs, Twitter, Zappos.tv, Facebook…
  4. Cultuur; je kunt gratis het cultuur boek krijgen

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: customer_service zappos.com)

Meer over Zappos:
I Heart Zappos
Employee Innovator Runner-up: Zappos
How I Did It: Tony Hsieh, CEO, Zappos.com
How Zappos became No. 1 in online shoes
Tweets over Zappos
eDay08: Zappos maakt van Service een Businessmodel
eDay 2008: Interview Brian Kalma (Zappos.com)

Open is the new black – Marc Canter

De presentatie van Marc Canter is zoals gewoonlijk vol energie en emotie. Regelmatig roept hij “Open is the new Black“. Daarmee bedoelt hij dat alle grote online netwerken elkaar volgen en het netwerk open stellen. Het begon met Facebook die voor 98% open ging, daarna volgde MySpace, MircoSoft, Google…Marc Canter @eday everything is a URL

Lees ook zijn boek (contents online) How to build the Open Mesh; boek te bestellen via blurb.

De Open Mesh Architectuur bestaat uit:
Marc Canter conclusion eday

  1. ID, persona, groepen, social graphs
  2. Aanhoudende alomvertegenwoordigde inhoud (content)
  3. Gestructureerd inhoud
  4. Live web (real-time)
  5. Nieuwe middelen (tools)
  6. herbruikbare user interface objecten
  7. infrastructuur
  8. Onderliggende structuur
  9. Marktplaats
  10. Standaards

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: 2008 eday)

Interview met Marc Canter van vorig jaar door Rebecca Rijnders.

Nanotechnologie – Dave Blank

Op de een of andere manier heb ik hier weinig aantekeningen gemaakt, en ook geen foto’s. De presentatie was zeer boeiend met veel voorbeelden van wat je met nanotechnologie allemaal kunt.

Blank sprak eerder dit jaar al op Pinc en LowLands

Bekijk de mogelijkheden vanaf dia 21 in deze presentatie:

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: 2008 eday)

Innovatie in de praktijk – Han Gerrits

Han Gerrits over innovatie @ eDayAansluitend heb ik me gemeld voor de MBA cross media in one hour. In de introductie vertelde hij dat dat natuurlijk niet kan; een MBA cross media in 1 uur waar ze normaal 2 jaar over doen. Dus ging het eigenlijk alleen over innovatie; Han Gerrits is van de Innovation Factory.

Wat is innovatie?
Het zijn eigenlijk 3 activiteiten die na elkaar komen:

  1. inventie – uitvinders die gaan voor de materie, niet zakelijk
  2. innovatie – kleine bedrijven die de inventie verkoopbaar maken. Startups die de kansen zien.
  3. diffusie – het aanbieden en ondersteunen over de wereld – grote ondernemingen.

Een voorbeeld van een bedrijf die dit goed doet is Cisco; 25% eigen innovatie en 75% inkoop of overname van innovaties.

Innovatief zijn is gewoon meer proberen en leren van de (negatieve) ervaringen. Waarom is innovatie dan toch zo moeilijk; technologie, klanten en organisatie.

  • technologie – hoe knap je ook bent, hoe slim je experts ook zijn; technologie is moeilijk te voorspellen.
  • klanten – bij echte vernieuwing (nieuwe technologie) kun je geen marktonderzoek doen. De klant kan zich nog geen voorstelling maken.
  • Organisatie – de valkuilen van de organisatie zijn:
    1. te laat instappen
    2. vasthouden aan het bekende
    3. gaan er niet echt voor
    4. gebrek aan doorzettingsvermogen

Gerrits geeft aan dat een Wiki een mooi middel is om innovatie te stimuleren. Je kunt het stilletjes op de achtergrond starten. Niemand heeft er eigenlijk last van. Als je voldoende mensen hebben die meedenken is het niet meer te stoppen. Genereer vooral zoveel mogelijk ideeen, was nog een tip.

De trends voor entrepreneurs – Julie Meyer

Julie Meyer van Ariadne Capital – een van de meest inlvoedrijkste vrouwen in Europa had het moeilijk op het podium. Haar verhaal stond als een huis, maar ze had last van een allergie en het geluid van haar microfoon viel regelmatig weg.

De belangrijkste trends voor entrepreneurs in 2008
Uit haar presentatie.
Julie Meyer @eday de trends voor entrepreneurs

Ook zeer interessant uit de presentatie:

  • Spinvox (Voice to content) – al 6 miljoen gebruikers. Ziet er goed uit, nog niet in NL.
  • de financiering van entrepreneurs is in Europa het grootste probleem – verbetert wel.

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: 2008 eday)

Julie Meyer @eday keytrends voor entrepreneurs

Remix – Lawrence Lessig

Dan de adembenemende, gestroomlijnde presentatie van Lawrence Lessig (bio oa Creative Commons). Het verhaal is te mooi om ondertussen ook nog notities te maken.Lawrence Lessig @eday - ReadWrite

Hier een video van TED november 2007. Veel punten uit de presentatie vonden we ook weer terug afgelopen donderdag. Maar het was bijzonder om het live mee te maken en te zien hoe bijzonder de ideeen en presentaties van Lessig zijn. Geniet en leer over de nieuwe Remix generatie. De generatie die iets anders denkt bij copyrights.

Zie ook het verslag op Dutch Cow Girls van Marjolijn; eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur
Meer weten over Lessig? lees zijn blog.

Website van het jaar 2008

Tja, de bekendmaking van de ‘website van het jaar’ heb ik niet echt meegemaakt, maar in de hal hoorden we dus dat het Hyves is geworden.
Met 71.371 stemmen had Hyves voldoende stemmen voor No1, gevolgd door Marktplaats (46.411 stemmen) en Google (44.410 stemmen – winnaar 2007). In totaal werd er 1.175.421 gestemd op de 140 websites die waren verdeeld over 14 categorieën.

Meer foto’s van eDay

Andere verslagen over eDay online:

  • Jeff Howe (Wired) opent eDay 2008
  • Jeff Howe (Wired): Je klanten weten en kunnen meer dan jij
  • Fake Steve Jobs praat over zijn succes
  • Zappos maakt van Service een Businessmodel
  • Rhinofly over online arbeidscommunicatie
  • Blyk dubbel over eerste doelstellingen heen
  • Joris van Heukelom neemt Oude Marketeers op de hak
  • Kicking off with the zealous advocate of Crowd Sourcing
  • WEbook publiceert eerste boeken
  • 15 miljoen downloads om TomToms te personaliseren
  • Hyves uitgeroepen tot Website van het Jaar
  • eDay-verslag David Huizer (InCT)
  • Emerce eDay: Pitchen voor Marketingfacts
  • eDay 2008: Interview Brian Kalma (Zappos.com)
  • eDay editie 2008: open up!
  • 5 x ‘Open Up’ gehoord op eDay
  • Interview Gert Jaap Schoppink (COO Ilse Media) over BT
  • Joris van Heukelom over de toekomst van Ilse Media
  • eDay verslag Innovation Factory 
  • Eerste eDay Jeroen Mirck
  • Emerce eDay congres Open Up
  • eDay 2008 – Innovation Factory blog
  • Larry Lessig at Emerce eDay

Hopelijk krijg ik volgend jaar weer de gelegenheid om te gaan.
Dank je wel Rebecca!

Be Sociable, Share!
  • Tweet
Tagged under: crowd sourcing, eday, eday2008, lessig, open up, steve jobs, zappos

About Erno Hannink

What you can read next

Le Web 2010 is gestart
Op zoek naar bijzonder vervoer naar Web Expo 2.0
MarketingSherpa's Top 10 Best Blogs & Best Podcast of 2006

4 Comments to “eDay 2008 – Open Up verslag”

  1. eDay editie 2008: open up! - Frankwatching says :
    26 September 2008 at 15:56

    […] Jeff Howe (Wired): Je klanten weten en kunnen meer dan jij Jeff Howe (Wired) opent eDay 2008 Kicking off with the zealous advocate of Crowd Sourcing Fake Steve Jobs praat over zijn succes Zappos maakt van Service een Businessmodel Rhinofly op eDay radio! Rhinofly over online arbeidscommunicatie Blyk dubbel over eerste doelstellingen heen WEbook publiceert eerste boeken 15 miljoen downloads om TomToms te personaliseren Joris van Heukelom neemt Oude Marketeers op de hak eDay verslag Innovation Factory  eDay-verslag David Huizer (InCT) Eerste eDay Jeroen Mirck Emerce eDay: Pitchen voor Marketingfacts Hyves uitgeroepen tot Website van het Jaar eDay verslag Erno Hannink Enthousiasmeren […]

  2. Timan says :
    27 September 2008 at 14:15

    Dank je voor dit uitgebreide verslag Erno! Was er helaas niet bij, dus zo’n uitgebreide samenvatting is dan meer dan welkom

  3. Erno Hannink says :
    27 September 2008 at 15:08

    Timan, blij dat je het leuk vond.

  4. Natasha says :
    30 September 2008 at 14:49

    Heel erg bedankt voor je uitgebreide rapport! Ik had mijn Eday kaartje aan iemand gegeven die heeeeel graag daar naartoe wilde 🙂

Abonneer


feed icon FeedBurner counter
Twitter - microbloggen TwitterCounter for @ErnoHannink

Nieuwsbrief

Gratis de wekelijkse updates per email.
Vul je emailadres in:


Preview | Via FeedBlitz

Communiceer!

Vinden

Recent Posts

  • Een slimme Hollander red de aarde van CO2 – Pieter Hoff @ Pop!Tech

    Voorbeelden. Inspiratie. Heerlijk naar verhalen...
  • Als je iets wilt, begin dan gewoon – Nils Roemen

    In het overzicht van Henk-Jan Winkeldermaat #mi...
  • De wandeling van Nee naar Ja – William Ury

    Een mooie video om het jaar 2010 af te sluiten....
  • Mijn moment van 2010 – door Henk-Jan Winkeldermaat

    Zoals ieder jaar heeft Henk-Jan Winkeldermaat (...
  • 3 voorbeelden van lokaal eco-ondernemerschap – Majora Carter – TED

    Al eerder heb ik een presentatie op TED van Mar...

Recent Comments

  • Jon Broer on Webhosting gezocht in EU vergelijkbaar met Bluehost.com
  • Rene van der Zaag on Keiharde verkooptraining – maar dan anders
  • nee on Blog50 – de 50 populairste weblogs van Nederland en Belgie
  • Gebruik nu Skype om uw telefoonkosten te reduceren! | on Skype voor zakelijk gebruik – vervolg
  • Vcreations on Nederlandse online marketing blog kermis #8 – 7 mei 2008

Categories

Archives

Spotlight


Blog Network:
Name:
Enthousiasmeren.nl
Topics:
internet, web2.0, marketing
Join my network
Blog Networks

SOB -  Successful and Outstanding Bloggers
Marketing & SEO Blogs - Blog Top Sites

technorati fav

Netwerken

LinkedIn online network LinkedIn
Xing (voorheen OpenBC) online network Xing (OpenBC)
Facebook online network Facebook
Twitter - microbloggen Twitter
Plaxo Pulse online network Plaxo Pulse
Hyves online network Freelancers op Hyves
Dutch lenses on Squidoo Nederlandse Squidoo

© 2006-2016. All rights reserved.

TOP