Stowe Boyd was 1 van de sprekers tijdens Going Solo. In deze presentatie laat hij de succes factoren zien die een freelancer nodig heeft. De presentatie From The Far Side To The Dark Side: A Crash Course In Business Realities vind je hier, maar ook de video van Stowe Boyd op he podium.
De presentatie gaat over de harde realiteit kant van het freelancen. De kant waarom freelancers het niet zullen redden. Waarom veel freelancers eigenlijk een soort medewerker zijn voor 2-3 bazen en daar (te) weinig voor betaald krijgen.
Het gaat over contracten, verkoop, de prijs vaststellen, onderhandelen… Om succesvol te zijn als een onafhankelijke freelancer of zelfstandige is het belangrijk dat je als freelancer heel snel leert zakelijk te zijn.
- Zorg ervoor dat je een ontsnappingsroute hebt – bijv. ik verkoop de business, ik ga werken bij een klant…
- Ga relaties aan met succesvolle freelancers om af en toe als mentor op te treden. En volg hun advies op!
- Je hebt geld op de bank nodig om te overleven, maak dus een plan van uitgaven en inkomsten.
- Je hebt 3 eigenschappen nodig; het werk uitvoeren dat je verkoopt, je moet kunnen netwerken en je moet er geld voor kunnen vragen.
- De 10 dagen regel: je moet het geld dat je wilt verdienen delen door 10 dagen en je weet wat je per dag moet vragen. In 10 dagen per maand moet je dan ook werkelijk het geld verdienen. Zo kun je de andere dagen doen wat nodig is om die 10 dagen in te vullen; zoals netwerken, evenementen bezoeken, bloggen, schrijven, PR voor jezelf, vakantie…
- De GEEN-klootzak regel – als een klant je op een bepaald moment verkeerd behandeld (zich gedraagd als een klootzak) stop dan met zaken doen. Neem het verlies en doe nooit meer zaken met deze klant. Nooit.
- Leg alles vast op papier – Schrijf alles op. Wees open in je communicatie en schrijf alle details van de samenwerking op. Laat dit ondertekenen.
- Hoe ik werk manifest – Leg ergens vast op je website wat een klant van je mag verwachten. Hoe jij standaard werkt in een opdracht, denk aan maaltijden, reistijden, OV 1e klas… Zie bijvoorbeeld de How I roll pagina van Stowe Boyd.
- Strategisch betrokken bij de opdrachtgever – zorg dat je strategisch betrokken wordt bij het bedrijf. Hierdoor neemt de waarde aan beide kanten toe. Je bent allebei meer gedreven om er een succes van te maken.
- Samenwerken als zelfstandigen – ontwikkel een netwerk van zelfstandigen die je kunt betrekken bij projecten. Afhankelijk van het project kun je verschillende zelfstandigen inzetten.
- Adviseurs kapitaal – als een bedrijf weinig geld heeft kijk of het mogelijk is om mede-eigenaar te worden. Zo kun je een portfolio opbouwen van aandelen in verschillende bedrijven. Dit kan alleen maar een deel van je inkomsten zijn, je hoopt ook gewoon geld (cash) nodig.
Je kunt Stowe Boyd ook op Twitter volgen.
Een mooi lijstje, waar iedere freelancer die al iets langer meedraait, wel iets van zijn/haar gading uit kan halen. Vooral die klootzak-klant sprak mij erg aan. Inderdaad is de neiging erg groot om toch weer met die klant in zee te gaan, terwijl het natuurlijk veel beter is dat NOOIT meer te doen.
Ja, heel herkenbaar. Na verloop van tijd denk je dat ze veranderd zijn. Meestal valt het gewoon weer tegen.