Via verschillende posts in mijn RSS reader kwam ik een site tegen die ik nog niet kende maar wel direct een bijzondere indruk op mij maakte. Zo schreef ProBlogger er over en kwam ik Neil Patel van Pronet Advertising tegen via MyBlogLog en 9Rules.

Neil geeft 5 mogelijkheden om je weblog te verbeteren:

  1. inhoud ([tag]content[/tag])
  2. bruikbaar/praktisch ([tag]usability[/tag])
  3. zichtbaar ([tag]Visibility[/tag])
  4. onderscheidend ([tag]Uniqueness[/tag])
  5. lezers ([tag]Readers[/tag])

Dit lijstje kun je ook gebruiken om de website van je bedrijf te verbeteren.

Inhoud
De artikelen die je schrijft zorgen voor nieuwe lezers en maken dat je huidige lezers blijven terugkomen. Dit staat dus bovenaan!

  • Schrijf artikelen waar je lezers iets mee kunnen, tips, advies, ervaringen…
  • Wees consistent, als je artikelen varieren van onderwerp, in kwaliteit, of in schema van plaatsen, zal de lezer niet weten waar zij/hij aan toe is en niet vaak (nooit) terug komen.
  • Als er over over een artikel van je weblog wordt geschreven, werk dan mee aan de discussie. Dit kan eenvoudig op je eigen weblog in de reacties maar via Technorati – “5 ways to building a better blog” zie je ook welke andere weblogs op jouw artikel reageren.
  • Schrijf niet te lange artikelen, zegt Neil in 5 ways to building a better blog. Hier ben ik het niet mee eens. Ja het klopt, korte artikelen worden sneller gelezen en bij lange artikelen hebben de meeste lezers de neiging om deze over te slaan. Maar, een goede mix tussen snelle artikelen en langere artikelen is beter. De korte artikelen zorgen voor veel verkeer op de korte termijn. De langere artikelen, die een onderwerp verder uitdiepen, na grondig onderzoek, geven een goed resultaat op de langere termijn ([tag]Long tail[/tag]). Schrijf regelmatig korte artikelen en wissel deze af en toe af met een langer artikel (> 1000 woorden).

bruikbaar/praktisch
Eenvoud. Zorg ervoor dat als de lezer iets zoekt op je site, hij/zij dat eenvoudig kan vinden. Zoeken ze een artikel dan moeten ze snel in het archief het gezochte artikel kunnen vinden. Willen ze gebruiken maken van RSS dan moet dat goed zichtbaar zijn, ook voor een ‘newbe’ die niet weet wat RSS betekent. Het is bijvoorbeeld vervelend als je op een site komt en je moet gaan raden hoe je contact kunt krijgen met de schrijver.

zichtbaar
Als je prachtige gedichten schrijft maar ze staan in je persoonlijke (papieren) dagboek dan ben jij de enige die kan genieten van je eigen kunst. Hetzelfde geldt nog steeds als je deze gedichten in een weblog zet. Als deze weblog niet zichtbaar is voor de buitenwereld, dan zal nog steeds niemand, OK bijna niemand, jouw kunst kunnen vinden. Zorg er dus voor dat je weblog bekend wordt in bepaalde kringen. Zorg dat er af en toe een gedicht komt in een ander netwerk, je leert van de opmerkingen van anderen en kunt zo de volgende gedichten weer beter maken. Door een link te leggen in dit ‘openbare’ gedicht naar je eigen weblog zullen er steeds meer lezers eens kijken wat je nog meer schrijft.
Natuurlijk zorg je er verder voor dat je weblog bekent wordt in de bekende omgeving die veel mensen doorzoeken:

  1. Zoek machines – Je weblog is geoptimaliseerd voor en aangemeld bij de bekende/grote zoekmachines (Google, Yahoo, MSN…).
  2. Blog zoek machines – ping deze zoekmachines Ping-o-matic, Pingoat… elke keer als je een artikel plaatst.
  3. Sociale mediums – Zorg ervoor dat je artikelen op de sociale websites (Web 2.0) komen zoals digg, del.icio.us, Kudos, Blink met popurls heb je de sociale websites in een overzicht. Let er wel op dat je hosting bedrijf (waar de website staat) voorbereid is op het verkeer als je op de voorpagina van Furl, Digg, reddit of del.icio.us komt!

onderscheidend
Zorg ervoor dat je afwijkt van de massa. De massa is middelmatig, de grijze middenmoot, dus nog een grijze muis valt hierin niet op. Als jij schrijft over onderwerpen waar al veel over gesproken wordt, met dezelfde mening in de dezelfde toon, wees dan voorbereid op weinig bezoekers. Het is namelijk moeilijk om jouw weblog te vinden in deze massa. zorg ervoor dat je opvalt door, kleur, mening, tekst, opmaak, afbeeldingen, video’s….

Er is al genoeg van hetzelfde.

lezers
Voor wie schrijf je, voor jezelf of voor de lezer?
Als je voor je zelf schrijft had je natuurlijk dit artikel niet hoeven te lezen, want dan is het niet echt nodig om je weblog te verbeteren. Nee, je schrijft natuurlijk voor de lezer. ‘Luister’ naar de lezer. Reageer op de comments.
Natuurlijk doe je niet precies wat de lezer vraagt want anders val je terug middelmatig. Je gebruikt de informatie die je krijgt van de lezer om de zaken te verbeteren op je eigen onderscheidende manier.

Ik wil graag nog een mogelijkheid aan dit overzicht toevoegen:
talent
Gebruik je eigen talent. Dus schrijf over zaken die je interesseren, waar je plezier in hebt. Doe waar je goed in bent. Als je doet waar je goed in bent gaat het beter worden als vanzelf. Als jij interesse hebt in …… de aardworm, schrijf dan niet over digitale telefoons. Schrijf over aardwormen, vertel alles wat je er van weet en ga op zoek naar informatie over de aardworm. Je zult het met meer plezier doen, achtergrond informatie zoeken gaat je gemakkelijk af, je kunt eenvoudig met je lezers discussieren…en je zult echt een lezerskring krijgen ook al zou je dat niet direct verwachten.

Mijn eigen waardering van de weblog enthousiasmeren.nl op de bovengenoemde punten (schaal 1 – 10):
1. Inhoud (6)
2. Praktisch (5)
3. Zichtbaar (6)
4. Onderscheidend (5)
5. Lezers (5 en opkomend)
6. Talent (8)

Je ziet er zijn naar mijn eigen gevoel nog heel wat verbeterpunten aan enthousiasmeren.nl. Een uitdagend project voor de komende maanden.

Geef dit weblog jouw oordeel op de genoemde punten in de opmerkingen.

Be Sociable, Share!
  • more 5 mogelijkheden om je blog te verbeteren



Meer over Marketing,Weblog door Erno Hannink, Bekeken 819 Views keer.


Abonneer op de RSS feed of
ontvang gratis wekelijkse de klanten vinden en binden tips in je inbox.